%P 17-32 %J Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan %V 17 %L iab_repo87 %T KERANGKA KOMPREHENSIF UNTUK PENAMBAHBAIKAN SEKOLAH BERKESAN: SATU KAJIAN EKSPLORATORI %N 01 %K sekolah berkesan; kerangka komprehensif; cybernetics;perancangan sinoptik %I Institut Aminuddin Baki %X Artikel ini membincangkan pembentukan kerangka komprehensif penambahbaikan sekolah berkesan. Kerangka komprehensif ini dibentuk berdasarkan kepada teori-teori perancangan sinoptik, mekanisme pasaran, 'cybernetics' dan organisasi pembelajaran serta 'autopoiesis' dan analisis kajian-kajian kes keberkesanan sekolah di lapan buah negara kesatuan Eropah iaitu Belgium, England, Itali, Finland, Portugal, Greek, Belanda dan Sepanyol. Kerangka ini boleh digunapakai oleh pelaksana, penyelidik dan pembuat dasar. Kerangka ini memberikan gambaran kepada pelaksana mengenai keseluruhan faktor-faktor yang boleh membantu atau menghalang penambahbaikan sekolah. %A Ku Ahmad Rusmini %D 2007