eprintid: 87 rev_number: 11 eprint_status: archive userid: 4 dir: disk0/00/00/00/87 datestamp: 2013-03-11 01:02:54 lastmod: 2013-03-11 01:02:54 status_changed: 2013-03-11 01:02:54 type: article metadata_visibility: show item_issues_count: 0 creators_name: Rusmini , Ku Ahmad corp_creators: Institut Aminuddin Baki title: KERANGKA KOMPREHENSIF UNTUK PENAMBAHBAIKAN SEKOLAH BERKESAN: SATU KAJIAN EKSPLORATORI ispublished: pub subjects: LB2361 full_text_status: public keywords: sekolah berkesan; kerangka komprehensif; cybernetics;perancangan sinoptik abstract: Artikel ini membincangkan pembentukan kerangka komprehensif penambahbaikan sekolah berkesan. Kerangka komprehensif ini dibentuk berdasarkan kepada teori-teori perancangan sinoptik, mekanisme pasaran, 'cybernetics' dan organisasi pembelajaran serta 'autopoiesis' dan analisis kajian-kajian kes keberkesanan sekolah di lapan buah negara kesatuan Eropah iaitu Belgium, England, Itali, Finland, Portugal, Greek, Belanda dan Sepanyol. Kerangka ini boleh digunapakai oleh pelaksana, penyelidik dan pembuat dasar. Kerangka ini memberikan gambaran kepada pelaksana mengenai keseluruhan faktor-faktor yang boleh membantu atau menghalang penambahbaikan sekolah. date: 2007-07-01 date_type: published publication: Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan volume: 17 number: 01 publisher: Institut Aminuddin Baki pagerange: 17-32 refereed: TRUE issn: 1511-4147 citation: Rusmini , Ku Ahmad (2007) KERANGKA KOMPREHENSIF UNTUK PENAMBAHBAIKAN SEKOLAH BERKESAN: SATU KAJIAN EKSPLORATORI. Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 17 (01). pp. 17-32. ISSN 1511-4147 document_url: http://eprints.iab.edu.my/v2/87/1/KERANGKA_KOMPREHENSIF_UNTUK_PENAMBAHBAIKAN_SEKOLAH_BERKESAN_SATU_KAJIAN_EKSPLORATORI.pdf