@article{iab_repo92, title = {KEFAHAMAN DAN AMALAN GURU DALAM PENGURUSAN DISIPLIN SEKOLAH: KAJIAN DI FELDA JENGKA, MARAN, PAHANG}, volume = {19}, author = {Abdul Wahab Jamalullail and Abdullah Noraini and Megat Rasidin Norlelawati and Mohamad Shamsudin and Abu Jafri}, pages = {81--106}, year = {2009}, publisher = {Institut Aminuddin Baki}, number = {01}, month = {July}, journal = {Jurnal Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan}, keywords = {pengurusan disiplin, kefahaman, amalan guru, felda jengka}, url = {http://eprints.iab.edu.my/v2/92/}, abstract = {Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kefahaman dan amalan guru dalam pengurusan disiplin sekolah. Kajian ini juga melihat hubungan antara tahap kefahaman guru terhadap pengurusan disiplin sekolah dan tahap amalan guru dalam penguatkuasaan peraturan disiplin sekolah. Selain itu, kajian ini mengkaji perbezaan tahap kefahaman guru terhadap pengurusan disiplin sekolah dan tahap amalan guru dalam penguatkuasaan peraturan disiplin sekolah berdasarkan jantina guru. Sampel kajian terdiri daripada 120 orang guru (60 guru lelaki dan 60 guru perempuan) daripada empat buah sekolah menengah harian biasa di Felda Jengka di daerah Maran, Pahang. Hasil kajian mendapati tahap kefahaman guru dan tahap amalan guru dalam pengurusan disiplin sekolah berada pada tahap tinggi. Analisis Korelasi Pearson menunjukkan wujud hubungan yang signifikan antara tahap kefahaman guru terhadap pengurusan disiplin sekolah dan tahap amalan guru dalam penguatkuasaan peraturan disiplin sekolah. Analisis Ujian-t mendapati wujud perbezaan yang signifikan antara tahap kefahaman guru lelaki dan guru perempuan terhadap pengurusan disiplin sekolah. Tahap kefahaman guru lelaki terhadap pengurusan sekolah didapati lebih tinggi berbanding tahap kefahaman guru perempuan. Kajian ini mendapati tidak wujud perbezaan yang signifikan antara tahap amalan guru lelaki dan guru perempuan dalam penguatkuasaan peraturan disiplin sekolah. } }