IAB Institutional Repository

SEKOLAH KURANG MURID: SAIZ SEKOLAH PENENTU KEBERKESANAN SEKOLAH?

Marzita, Abu Bakar (2012) SEKOLAH KURANG MURID: SAIZ SEKOLAH PENENTU KEBERKESANAN SEKOLAH? Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 23 (1). pp. 91-101. ISSN 1511-4147

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (672kB) | Preview

Abstract

Sekolah-sekolah bersaiz kecil adalah sekolah kurang murid (SKM) dengan bilangan murid kurang daripada 150 orang. Saiz sekolah yang kecil ini pula biasa dilihat sebagai memberi kesan langsung terhadap mutu pendidikan di sekolah berkenaan. Banyak penyelidikan dalam pendidikan yang turut mengaitkan saiz sekolah yang kecil ini dengan tahap pencapaian dan keberkesanan kos. Artikel ini membincangkan sama ada sekolah kecil adalah lebih berkesan daripada sekolah besar dalam aspek pencapaian murid, sahsiah dan tingkah laku murid, penyertaan murid dalam kokurikulum, penglibatan ibu bapa dan keberkesanan kos. Didapati bahawa saiz sekolah bukanlah penentu kepada pencapaian, kecekapan dan keberkesanan sekolah. Faktor pengurusan kepimpinan pendidikan didapati lebih penting dalam menentukan perkara-perkara tersebut. Terdapat saiz sekolah yang kecil adalah lebih diperlukan dan lebih sesuai berbanding dengan saiz sekolah yang besar terutamanya di kawasan-kawasan berkepadatan tinggi.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Sekolah kurang murid, pengurusan kepimpinan, saiz sekolah
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Pusat Kepimpinan & Komunikasi Pendidikan > Jabatan Pembangunan Pengurus, Pemimpin & Esekutif Pendidikan
Depositing User: Lib 1
Date Deposited: 04 Feb 2013 07:02
Last Modified: 18 Sep 2013 07:48
URI: http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/13

Actions (login required)

View Item View Item