IAB Institutional Repository

PERANAN KERAJAAN NEGERI DAN PUSAT KE ATAS SEKOLAH AGAMA RAKYAT: SUATU KAJIAN MASALAH PENGURUSAN BERSAMA TERHADAP PEMILIKAN KUASA

Azizi , Umar and Supyan , Hussin (2008) PERANAN KERAJAAN NEGERI DAN PUSAT KE ATAS SEKOLAH AGAMA RAKYAT: SUATU KAJIAN MASALAH PENGURUSAN BERSAMA TERHADAP PEMILIKAN KUASA. Prosiding Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-15 2008. pp. 89-99. ISSN 983-9479-17-2

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (709kB) | Preview

Abstract

Pembangunan Sekolah Agama Rakyat (SAR) di Malaysia banyak dibantu oleh pihak berkuasa negeri dan pusat dalam mentadbir dan menguruskan perjalanannya agar lebih baik daripada sedia ada. Dari segi sejarahnya, sejak awal penubuhan di bawah kelolaan masyarakat tempatan. Bagaimanapun oleh kerana terdapat beberapa kelemahan yang ketara, pihak berkuasa telah memutuskan untuk mengambil alih SAR. Perkembangannya yang mendapat sambutan menggalakkan daripada masyarakat menyebabkan kerajaan negeri terus memikul tanggungjawab tersebut. Tetapi, kekangan kewangan negeri telah merencatkan perkembangan SAR. Lantaran itu, kerjasama kerajaan pusat sangat diperlukan oleh kerajaan negeri agar SAR berkembang seiring dengan arus pendidikan perdana. Kertas ini membincangkan masalah pengurusan SAR yang timbul dalam kerjasama kerajaan negeri dan pusat. Dapatan bagi kajian ini dikutip melalui temubual dengan pegawai-pegawal kerajaan pusat dan negeri di bahagian pendidikan termasuk juga pengetua dan pentadbir sekolah. Antara penemuan kajian ini ialah perselisihan pentafsiran dalam memahami pemilikan kuasa dan tiada tentuan yang jelas dalam menyelaraskan peranan masing-masing. Perselisihan pentafsiran telah berlaku dalam penentuan kuasa lembaga pengelola, kuasa penyelarasan, kuasa pentadbiran dan perlantikan, kuasa agama dan pendidikan. Ketiadaan komitmen untuk penyelarasan ini boleh membawa kepada kegagalan untuk memajukan SAR pada masa depan dan ia tetap akan berada pada takuk lama. Keadaannya nanti akan menimbulkan konflik pemilikan kuasa berterusan. Mangsa utama konflik ini ialah pelajar dan masa depan guru-guru.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: sekolah agama rakyat, peranan kerajaan negeri, peranan kerajaan pusat
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2361 Curriculum
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Lib 1
Date Deposited: 06 Mar 2013 08:03
Last Modified: 06 Mar 2013 08:03
URI: http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/139

Actions (login required)

View Item View Item