IAB Institutional Repository

PERANAN PENGURUS SEKOLAH DALAM PROSES SOSIALISASI GURU PERMULAAN : JAMINAN TERHADAP KUALITI

IAB, , (2006) PERANAN PENGURUS SEKOLAH DALAM PROSES SOSIALISASI GURU PERMULAAN : JAMINAN TERHADAP KUALITI. Prosiding Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-13 2006. pp. 138-146. ISSN 983-9479-17-2

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (395kB) | Preview

Abstract

Adalah sesuatu yang tidak boleh disangkal bahawa guru permulaan atau guru baru yang berkualiti dijana daripada program latihan perguruan yang berkualiti. Pada masa yang sama perlu diakui bahawa kualiti guru permulaan dari program tersebut juga dipengaruhi oleh persekitaran atau iklim dan budaya sekolah yang mereka mulakan profesion keguruan. lklim dan budaya sekolah diterajui oleh pengurus sekolah. Apakah faktor-faktor yang mempengaruhi pembinaan iklim dan budaya sekolah. Ini adalah persoalan yang penting memandangkan proses kemasukan dalam kerjaya keguruan (induction) bagi guru baru atau guru permulaan mengundang beberapa masalah dan isu. Proses sosialisasi guru baru turut dipengaruhi dan membina pengertian sebenar tentang konsep kerjaya ini pada guru baru. Pihak pengurusan sekolah dapat memainkan peranan penting dalam menjayakan proses penyerapan guru baru ini dalam kerjaya guru apabila mereka memahami harapan dan cabaran guru permulaan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: peranan pengurus sekolah, sosialisasi guru, guru permulaan, peranan guru besar, pengetua
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Lib 1
Date Deposited: 20 Jun 2013 07:13
Last Modified: 20 Jun 2013 07:13
URI: http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/177

Actions (login required)

View Item View Item