Pun, Azura and Mansor, Mahaliza Komuniti pembelajaran profesional di sekolah menengah kebangsaan di Malaysia. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7 (2). pp. 1-13. ISSN 2504-8562
![]() |
PDF
Download (347kB) |
Abstract
Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap Komuniti Pembelajaran Profesional dan mengenal pasti tahap setiap dimensi Komuniti Pembelajaran Profesional di sekolah menengah kebangsaan di Malaysia. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang melibatkan seramai 702 orang guru sekolah menengah kebangsaan di Malaysia. Kaedah persampelan berstrata tidak berkadaran telah digunakan dalam pemilihan sampel. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru sekolah menengah kebangsaan di Malaysia telah mengamalkan Komuniti Pembelajaran Profesional pada tahap yang tinggi. Setiap dimensi Komuniti Pembelajaran Profesional secara keseluruhannya juga berada pada tahap skor min yang tinggi. Kesimpulannya pengamalan Komuniti Pembelajaran Profesional oleh guruguru menunjukkan mereka komited dalam melaksanakan pelbagai program penambahbaikan demi meningkatkan pencapaian murid dan prestasi sekolah.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Komuniti Pembelajaran Profesional, Sekolah Menengah Kebangsaan, Penambahbaikan sekolah |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Pusat Dokumentasi & Sumber Pendidikan > Jabatan Pusat Sumber |
Depositing User: | pdsp 2 |
Date Deposited: | 24 May 2023 04:41 |
Last Modified: | 24 May 2023 04:41 |
URI: | http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/1409 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |