IAB Institutional Repository

SEKOLAH BERKESAN: FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN SEKOLAH

Alimuddin , Haji Mohd Dom, Haji (2006) SEKOLAH BERKESAN: FAKTOR-FAKTOR KEBERKESANAN SEKOLAH. Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-13 2006. ISSN 983-9479-17-2

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (256kB) | Preview

Abstract

Kertas kerja ini bertitik-tolak daripada pandangan Peter Mortimore mengenai sekolah berkesan. Hasil pengalaman penulis yang berkhidmat di lima buah sekolah sebagai pengetua (termasuk sekolah premier), banyak faktor yang membantu dalam usaha mewujudkan sekolah berkesan. Antara faktor ke arah itu ialah keberkesanan kepimpinan sekolah, peranan penolong-penolong kanan, kepimpinan guru-guru kanan (senior), peranan aktif semua guru, penyediaan pembelajaran yang berstruktur, tahap keintelektualan guru, penekanan fungsi guru, persekitaran positif, peranan ibu bapa dan penglibatan badan kerajaan dan bukan kerajaan. Justeru, peranan pengurus sekolah sangat penting bagi mewujudkan sekolah berkesan. Bekerja secara berpasukan dan berkongsi peranan dengan guru-guru boleh menyumbang ke arah kejayaan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: peranan pengurus sekolah,sekolah berkesan,Bekerja secara berpasukan
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: Lib 1
Date Deposited: 09 Sep 2013 06:47
Last Modified: 10 Oct 2013 03:27
URI: http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/195

Actions (login required)

View Item View Item