IAB Institutional Repository

TAHAP PERSEKITARAN SEKOLAH DALAM PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM DI SEKOLAH

Mohd Fazli, Hasan and Suhaida, Abdul Kadir and Soaib, Asmiran (2015) TAHAP PERSEKITARAN SEKOLAH DALAM PELAKSANAAN AKTIVITI KOKURIKULUM DI SEKOLAH. PROCEEDINGS 3rd REGIONAL CONFERENCE ON EDUCATIONAL LEADERSHIP AND MANAGEMENT. pp. 368-379.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (6MB) | Preview
Official URL: http://www.iab.edu.my

Abstract

Satu kajian telah dijalankan untuk mengenalpasti sejauhmana persekitaran sekolah menyokong pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah. Data dikumpulkan daripada 291 orang guru sekolah menengah daerah Klang menggunakan soalselidikyang diubahsuai berdasarkan tiga dimensi daripada “School-Level Environment Questionnaire (SLEQ)” yang dibangunkan oleh Rentouldan Fraser (1983). Dapatan kajian menunjukkan skor min bagi persekitaran sekolah adalah pada tahap sederhana (M=3.17; sp= .20). Ini bermakna persekitaran sekolah dalam aspek hubungan, pembangunan peribadi dan sistem penyelenggaraan dan perubahanmasih kurang menyokong pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah. Berdasarkan dapatan kajian ini, pentadbir sekolah dicadangkan menambahbaik persekitaran sekolah agar aktitiviti kokurikulum dapat dilaksanakan dengan lebih cekap dan berkesan.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: persekitaran sekolah, kokurikulum sekolah, sekolah menengah
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2361 Curriculum
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: pdsp 2
Date Deposited: 20 Nov 2015 00:46
Last Modified: 20 Nov 2015 00:46
URI: http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/494

Actions (login required)

View Item View Item