IAB Institutional Repository

KEPEMIMPINAN TRANSFORMASI GURU BESAR DAN KETEGANGAN KERJA GURU

Tang , Keow Ngang (2009) KEPEMIMPINAN TRANSFORMASI GURU BESAR DAN KETEGANGAN KERJA GURU. Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 19 (01). pp. 107-122. ISSN 1511-4147

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (1MB) | Preview

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perkaitan antara kepemimpinan transformasi guru besar dengan ketegangan kerja guru di STK(T) Daerah Larut, Matang dan Selama, Perak. Seramai 136 orang guru dari kesemua 17 buah sekolah 51.1K(1) yang terletak di Daerah Larut, Matang dan Selama telah dipilih sebagai responden kajian. Kaedah statistik yang digunakan ialah Ujian min, ANOVA sehala, korelasi Pearson dan regresi pelbagai. Dapatan kajian menunjukkan keempat-empat dimensi kepemimpinan transformasi mempunyai hubungan signifikan tetapi songsang dengan ketegangan kerja guru. Faktor pengalaman dan status perkahwinan turut menunjukkan perbezaan yang signifikan dengan ketegangan kerja guru. Dimensi rangsangan intelek, dimensi pertimbangan individu, dimensi motivasi inspirasi, umur, pengalaman mengajar, jantina, dan status perkahwinan telah berjaya menjadi peramal yang signifikan terhadap ketegangan kerja guru. Ketujuh-tiduh peramal tersebut telah berjaya menyumbang sebanyak 39.9 peratus varians terhadap ketegangan kerja guru.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: guru besar; kepimpinan; STK, ketegangan kerja guru
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: pdsp 2
Date Deposited: 06 Mar 2013 06:12
Last Modified: 12 Mar 2013 04:28
URI: http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/51

Actions (login required)

View Item View Item