IAB Institutional Repository

PERKHIDMATAN PEMPAKEJAN MAKLUMAT PAKAR (PPMP), INOVASI PERLAKSANAAN PERKHIDMATAN PERPUSTAKAAN KHUSUS DALAM KONTEKS PENGURUSAN PENGETAHUAN

Noraziah, Abdul Aziz and Juhana, Salim (2007) PERKHIDMATAN PEMPAKEJAN MAKLUMAT PAKAR (PPMP), INOVASI PERLAKSANAAN PERKHIDMATAN PERPUSTAKAAN KHUSUS DALAM KONTEKS PENGURUSAN PENGETAHUAN. Jurnal Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan, 17 (01). pp. 51-78. ISSN 1511-4147

[img]
Preview
PDF - Published Version
Download (1MB) | Preview

Abstract

Sebagai badan yang memainkan peranan utama dalam kumpulan pengurusan berasaskan pengetahuan, perpustakaan khusus perlu mempertingkatkan perkhidmatan maklumat yang diberikan kepada kakitangan organisasi agar dapat memenuhi keperluan peningkatan pembuatan keputusan berkesan dan peningkatan kegiatan penyelidikan serta pembangunan kakitangan. Perkhidmatan pempakejan maklumat pakar (PPMP) disediakan bagi memenuhi keperluan dapatan maklumat semasa dan terkini individu serta kumpulan tertentu dalam organisasi bagi membolehkan mereka menyumbang secara lebih berkesan dalam pembangunan serta kemajuan organisasi. Kajian ini dilaksanakan untuk melihat tahap perlaksanaan PPMP perpustakaan khusus di Malaysia serta masalah yang dihadapi dalam melaksanakan perkhidmatan tersebut. Data kualitatif dan kuantitatif dikumpul melalui penghantaran soal selidik, sesi temu bual dan pemerhatian ke atas 168 buah perpustakaan khusus yang melaksanakan perkhidmatan ini. Pengumpulan dan analisis data bertujuan untuk mengkaji latar belakang serta kaedah perlaksanaan perkhidmatan serta masalah-masalah yang dihadapi dalam melaksanakan perkhidmatan ini. Keseluruhan hasil kajian ini mendapati tahap rendah (50.6%) perlaksanaan PPMP mengatasi tahap tinggi (49.4%) perlaksanaan perkhidmatan tersebut. Hasil kajian ini juga meliputi tahap perlaksanaan PPMP secara manual (52.4%), automasi spara (72%) dan automasi sepenuhnya (76.2%). Bagi tahap masalah perlaksanaan PPMP pula, hasil kajian ini menunjukkan taburan tahap masalah perlaksanaan PPMP secara keseluruhannya adalab tinggi (99.4%). Keputusan ini juga meliputi sub-masalah iaitu tahap masalah perlaksanaan (67.9%) dan masalah sambutan (94.6%).

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: perpustakaan, perkhidmatan pempakejan maklumat pakar, inovasi pengurusan
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: pdsp 3
Date Deposited: 07 Mar 2013 01:33
Last Modified: 07 Mar 2013 01:33
URI: http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/65

Actions (login required)

View Item View Item