IAB Institutional Repository

PENGARUH PENGURUSAN KONFLIK TERHADAP PENCAPAIAN AKADEMIK PELAJAR

Afza, Abdollah (1999) PENGARUH PENGURUSAN KONFLIK TERHADAP PENCAPAIAN AKADEMIK PELAJAR. Masters thesis, University Utara Malaysia.

[img] PDF - Submitted Version
Download (3MB)

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji dan memperolehi maklumat dan kefahaman tentang pengaruh pengurusan konflik terhadap pencapaian akademik di kalangan pelajar-pelajar tingkatan empat (4) sekolah asrama penuh negeri Kedah yang dipilih secara rawak seramai 211 orang. Data telah dikumpul melalui soal selidik yang mengandungi 50 item menggunakan sukatan 5 skala Likert. Data ini dianalisis dengan menggunakan statistik min, sisihan piawai, ujian-t, analisis varian (ANOVA) sehala dan statistik korelasi. Kriteria bagi menentukan hubungkait dalam projek ini ialah pada aras keertian 0.95 atau 5% tahap signifikan. Data tentang ciri demografik responden juga dikumpulkan. Dapatan kajian menunjukkan tahap pengurusan konflik pelajar secara keseluruhan adalah tinggi. Begitu juga bagi dimensi rakan, keluarga dan pentadbir sekolah dan guru juga tinggi ini menunjukkan hahawa pelajar-pelajar tidak menghadapi masalah dalam mengurus diri terhadap rakan, keluarga dan juga pihak sekolah dan guru. Seterusnya dapatan kajian menunjukkan hahawa sebahagian besar pelajar dapat menguruskan konflik diri dengan bijaksana. Mereka menangani konflik secara kolaborasi, kompromi, bekerjasama, mengelak dan akomodasi.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: PENGARUH PENGURUSAN KONFLIK TERHADAP PENCAPAIAN AKADEMIK PELAJAR
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: UNSPECIFIED
Depositing User: pdsp 3
Date Deposited: 29 Apr 2020 01:52
Last Modified: 29 Apr 2020 01:52
URI: http://eprints.iab.edu.my/v2/id/eprint/822

Actions (login required)

View Item View Item